The Access Initiative

Manual de acceso a la información y a la participación ambiental en Colombia          

Published: 2008

El objetivo de este folleto es facilitar la comprension del documento “Manual de acceso a la información y a la participación ambiental en Colombia”, destacando sus datos clave y proponiendo la realización de actividades que permitan la reflexión sobre los diferentes temas y aplicación práctica de la teoría. El manual pretende dar al lector un instrumento para el acceso a la información y participacón en asustos relacionados con el medio ambiente y los recursos naturales, los derechos y deberes relacionados con el tema y brindar y visión jurídica y social de lo relativo en materia ambientala nivel nacional e intenacional.

Advocacy Toolkit – TAI         

Published: 2010

Advocacy, for the TAI Network means turning our research into meaningful change on the ground. It is actively convincing others that our goal of widening access is worth implementing and ensuring that implementation is done well.

The Access Initiative (TAI) Advocacy Toolkit is a set of tools developed to help TAI partners strategically achieve reform and policy practice around access to informationpublic participation, and access to justice. Partners in Latin America contributed directly to the development of the toolkit in the regional meeting from 2009. Partners from Asia and Africa and attendees of the 2nd TAI Global Gathering contributed to the review of the tools over the course of their development. Partners used the toolkit successfully in Cameroon (FEDEV), Chile (PARTICIPA), India (LIFE), Ecuador (CEDA) Zimbabwe (ZELA). Partners from the 3rd Global Gathering in Uganda in 2010 have helped to refine and finalise proposals for this tool kit.

Access Improvements from 2005 to 2010

Published: 2010
Changes in Laws for 29 TAI partners

 

Attached, is a database of improvements in over 30 TAI Partner Countries. This database highlights changes in national laws towards access improvements from 2005 to 2010. The database highlights areas of change based on Access Pillars: Access to Information (A2I), Access to Justice (A2J), Public Participation(PP) and Capacity Building. Within the database, one can click on the link country tab to find the laws changes within each country.

Access Improvements from 2008 to 2010

Published: 2010

Attached, is a matrix of stories that have been written by TAI partners from October 2008 to July 2010 on access changes within their respective countries. The chart highlights the areas of change based on Access Pillars:Access to Information (A2I), Access to Justice (A2J), Public Participation (PP) and Capacity Building.

Within the chart, one can click on the link provided. This goes directly to a story or short blog post on this website explaining. The post provides first hand information from TAI partners working within that pillar of access.

Environmental Governance Indicators Toolkit (TAI Citizen’s Toolkit)

Published: 2008

The Access Initiative (TAI) Thailand, an environmental governance coalition has conducted three national assessments on environmental governance in Thailand in order to find ways to improve its environmental accountability. Having proposed by friends in the non-governmental organizations that a citizen’s toolkit of environmental governance should be made available for the interested public to be used as guidelines in considering the governance performance of projects conducted in their local areas, TAI Thailand then produced this toolkit.

This toolkit is therefore designed for the public to use as guidelines in considering the levels of good governance for projects (or planning or policy making) only. It is not meant for the public or any organizations to use to assess good governance, because the number of indicators gathered in this toolkit is only half of the indicators of the full version. Moreover, in conducting a complete assessment, it would have to follow procedures and involve many analysts/researchers. This toolkit can also be used by the government agencies as guidelines to enhance good governance in conducting the work of your agency.

Transparencia y Acceso a la Información Pública en el Ecuador. Retos y Análisis cinco años después de promulgada la LOTAIP

Published: 2009

Este documento recoge los criterios, análisis y discusiones generados en el Foro “Transparencia y Acceso a la Información Pública en el Ecuador. Retos y Análisis cinco años después de promulgada la LOTAIP”, y busca ser un medio para difundir y promover el debate sobre los retos existentes en el Ecuador en cuanto al acceso a la información.

El acceso a la información como herramienta de Participación Ciudadana en asuntos ambientales

Published: 2009

En el actual contexto normativo e institucional, la participación de la ciudadanía es uno de los ejes fundamentales de la gestión pública en todos sus ámbitos. La nueva Constitución de Montecristi consagra a la participación ciudadana como un derecho y un principio de organización e innovación institucional del Estado para garantizar los derechos de las personas. No podemos olvidar que el desarrollo requiere del aporte y la inclusión de todos los sectores sociales, no sólo como una forma de ser parte activa de su propio desarrollo, sino también como un espacio de corresponsabilidad para con lo público. Es así que la participación ciudadana cumple un rol articulador en los procesos de desarrollo, siempre y cuando ésta sea vista como una necesidad de articular visiones, propuestas, criterios, acciones y compromisos, y no como una mera formalidad para “avalar” procesos.

En la gestión ambiental, la participación ciudadana fundamenta los espacios de interacción de las comunidades, de las organizaciones de la sociedad civil y otros actores interesados, con el gobierno –nacional y local- en los procesos de toma de decisiones en relación al ambiente. Sin embargo, para que esta participación de la ciudadanía sea eficiente, efectiva y oportuna tiene que ser informada.

En este contexto, la edición del mes de agosto de nuestra serie de policy briefs “Temas de análisis”, analiza la importancia del acceso a la información como un insumo indispensable para la participación ciudadana en la gestión ambiental.

Acceso a la Información Ambiental en Bolivia

By Teresa Flores (Posted: June 23, 2009)  

El acceso a la información está consagrado en la nueva Constitución Política de Estado, aprobada por Referendum este año, y en varias leyes y decretos. La Ley del Medio Ambiente y sus reglamentos prescriben este derecho en varios artículos. Sin embargo, muchos funcionarios públicos desconocen estas leyes y se niegan a brindar la información solicitada.

Un importante paso para superar esta práctica ha sido dado por el Viceministro de Medio Ambiente, Juan Pablo Ramos, disponiendo la creación del Centro de Documentación en Calidad Ambiental (CEDOCA) que está abierto al público. Este Centro permite consultar los archivos de los Estudios de Impacto Ambiental, las fichas, manifiestos y licencias ambientales, que en anteriores gestiones eran considerados secretos.

El acceso a esta información es de gran relevancia porque permite conocer en qué medida una determinada obra o proyecto puede afectar al país o al lugar donde uno vive. La información ambiental es clave para conocer el estado del medio ambiente y orientar la toma de decisiones a todo nivel. Las decisiones que afectan al medio ambiente y a nuestros recursos naturales no deben estar basadas en percepciones individuales que pueden estar muy alejadas de la realidad.

Además, sin un acceso a la información oportuna las personas no pueden participar de las decisiones que afectan sus vidas y sus recursos. Sin un acceso público a la información las comunidades tampoco pueden pedir a los tomadores de decisiones que rindan cuentas y que cumplan sus planes. El derecho de acceso a la información es un prerequisito fundamental para la participación ciudadana y para la profundización de la democracia. Cuando la gente tiene acceso a la información ambiental puede reclamar por situaciones que pueden estar dañando su salud, o contribuir a corregir las injusticias ambientales, como el vertimiento de desechos tóxicos en una determinada comunidad. Una persona informada puede contribuir a mejorar la calidad ambiental del medio en que habita u optar por los productos menos dañinos a la salud y al medio ambiente. En muchos países, por ejemplo, gracias a la información disponible, la gente puede hacer seguimiento de la calidad del agua que consume o del aire que respira y tomar medidas preventivas cuando estos no son de buena calidad.

Uno de los problemas para el acceso a la información ambiental en Bolivia es que frecuentemente no está sistematizada y no se encuentra disponible. Por eso es que la Asociación Prodefensa de la Naturaleza (PRODENA), en el marco de la Iniciativa Acceso, ha venido impulsando la creación de un Sistema de Información Ambiental (SNIA), que a pesar de está prescrito en la Ley del Medio Ambiente, 16 años después, no se lo ha llegado a implementar.

Se pretende que el SNIA recoja, sistematice y difunda la información sobre la calidad del agua, el aire los suelos y el estado de los recursos naturales. En algunos temas como bosques, por ejemplo, se cuenta con una buena base de información. Sin embargo, sobre los suelos, que es uno de los principales problemas ambientales por los procesos de erosión y desertización que sufre más del 40% de su territorio, la información es muy limitada y desactualizada.

Con el fin de crear el SNIA, el 10 de junio PRODENA ha dictado un taller para los funcionarios del viceministerio de Medio Ambiente. En este taller se han discutido las características y los indicadores del Sistema. El taller ha puesto hincapié en la construcción de indicadores que permitan hacer seguimiento a los principales problemas ambiental de Bolivia. Se ha subrayado que es mejor comenzar con unos pocos indicadores, que gradualmente se vayan aumentando para ir haciendo ajustes al sistema. Debido a que cada indicador requiere esfuerzo, tiempo y recursos, lo más importante es que los indicadores a definir puedan ser actualizados periódicamente.

Existe la voluntad política para avanzar en la construcción del SNIA, pero la falta de bases de datos sobre muchos temas dificulta la tarea, en este sentido se ha sugerido hacer redes y alianzas con ONGs que colectan información para poder intercambiarla y fortalecerse mutuamente. La respuesta de los funcionarios presentes en el taller, ha sido muy positiva y se espera avances concretos en la implementación del SNIA en el transcurso de este año.

prodena@gmail.com

Community Takes Oil Giant to Task: Demand Direct Role in Environmental Management of Drilling Project

By Eugene N. Nforngwa (Posted: June 4, 2009)

Limbe, SW – You know you are nearly there from the unending file of fuel trucks lining both sides of the winding double-carriage road.

“There is a perpetual risk of one crashing into these things,” complains Thomas Nche, deputy mayor of Idenau, who uses the road everyday. “There are no warning signs.”

The two-kilometre stretch outside the country’s lone petroleum refinery is only one example of how development could come with problems.

Since the creation of the National Oil Refinery (SONARA) 30 years ago, locals suspect gas flaring from the seaside facility is poisoning their air.

Beachgoers have reported spills and locals blame pollution of the shallow waters used by artisan fishermen for ever declining catch.

In addition to the perpetual risk of accidents, the arrival of hundreds of truckers every day has caused prostitution and, many suspect, HIV/AIDS to blossom around the refinery.

Nche and the nearly 7000 small-scale farmers, fishermen and hunters that make up his municipality, say they do not want to face the same fate.

Later this year, petroleum giant Total E&P plans to drill at least one offshore exploration well close to the municipality.

Major risks shown by an environmental impact study include potential oil spills, residual wastes, disruption of sea traffic and accidental situations, among others.

The well, on the Bomana block (Bomana South) would be located about 12km from the nearest coastline in a zone with water depth of just above 6m.

Ahead of the start of any works, community leaders and ordinary people are already asking a tough question: how would their environment and way of life be protected?

The question came up frequently at a public audience on the environmental impact assessment (EIA) of the project held in Idenau from 25 to 29 May.

The exercise, a requirement of the Cameroonian law, gave members of the public the opportunity to browse the project’s EIA report and make their comments in writing.

Elsewhere and a few years back, the operation would have been a formality. But the people of Idenau were ready and got fully involved.

Idenau is perhaps the first community that has received training on grassroots participation in EIA processes in Cameroon.

A workshop led by the organisation Bioresources Development and Conservation Programme Cameroon in December 2008 also resulted in the setting up of environmental governance committees.

The committees, spread across half a dozen villages and made up of ordinary people, now act as local environmental watchdogs.

“The training has helped us a lot because today we can identify some pitfalls in the [EIA] documents,” said Orgen Motome, an eviromental governenace committee focal point from Bibunde village.

“Those things that they have neglected or that they are informing us that are not very significant, we have seen that they are very significant, especially our absence in some of the operations.

“We are asking that we should be included in the operation so as to check these areas.”

One significant issue pointed out by the locals is the plan to find an alternative measure to deposit barite, a bi-product of the drilling process, into the sea.

“The Report recommends an alternative method to be put in place but we are not there to see that this alternative method has been put in place,” Motome said.

“We need to be there to check the alternative method and [ensure] that it is operational.”

Motome adds: “The report is not very bad, but the worries are that the technical document, which is a thick volume, can only be consulted on the spot. The villagers cannot take it home and have a thorough look at it. What is free for them is the summery, which does not give the very technical details of all the operations.

“Also, in the stakeholders’ consultation meeting, we said since our area is largely English speaking both the summery and the technical document should be in English. But we are surprised that the reporter for the BOMANA South is in French.

“BOMANA is very close to Idenau. The population of BOMANA came and because the document is in French, the went back because they could not exploit the document. That is a major handicap.”

By: Eugene N. Nforngwa theQuail Newspaper PO Box 25284 Yaounde, Cameroon Tel: 00 237 22 03 63 46 Mobile: 00 237 75 11 43 96 Fax: 00 237 22 31 99 53

Memoria: Taller regional de las Coaliciones de Acceso de Centroamérica

San José, Costa Rica. 2009

Last April 29th and 30th, representatives from TAI Coalitions from Guatemala, Honduras, El Salvador, and Costa Rica gathered in regional workshop to create a common Action Plan to strengthen their work on the implementation of Principle 10.

The Action Plan has three sections:

A) Challenges and commitments of the leader organizations in each coalition: This point is related with the strengthening of the following aspects: 1) National coalitions to promote the Access Rights. 2) Information channels within the coalitions and between the coalitions. 3) Fundraising for national coalitions projects. 4) the inclusion of the Dominican Republic and Panama in the regional process. 5) Establishing a regional partnership that consolidates common work strategies and get funding for regional projects. 6) Political context challenges in each country. B) Regional Agenda: This point refers to issues related with: 1) access to information and communications between governments and civil society, 2) Legal framework on access rights. 3) Proceedings and institutional structures of public participation. 4) Education and training on access rights. 5) Funding for public participation and access to information. C) Building a regional partnership: It contains the actions defined to create a regional partnership of TAI Coalitions in Central America.

As part of the program, the meeting had two spaces to tend other topics: Daniel Barragán, from TAI Ecuador, presented the hemispheric strategic plan of Latin America Access Coalitions. Aldo Palacios and Diego Cooper from PP10Secretariat presented the components and the work of the Partnership for Principle 10.

This workshop is an activity of the project “Partnership 10 Central America” which is funded by the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and executed by Foundation for Peace and Democracy(FUNPADEM).

Further information please contact Luis Diego Segura from Foundation for Peace and Democracy, FUNPADEM. Email sociedadcivil@funpadem.org or +506 2283 9435.