The Access Initiative

The Access Initiative Third Global Gathering: Access Rights, Poverty, and Environment Democracy Worldwide – Report Proceedings

Every two years The Access Initiative organizes a Global Gathering which brings together representatives of partner organizations to discuss ways of ensuring that citizens have the right and ability to influence decisions about the environment and natural resources that sustain their communities. The third gathering  took place at Lake Victoria Serena Resort in Kampala, Uganda between 28th and 30th October 2010. The event was organized around the theme “Access Rights, Poverty and Environmental Democracy Worldwide. It was a call for civil society organizations to increase their advocacy and outreach work in four areas which had been identified by the network as having significant implications for environmental sustainability and democracy in the 21st Century. The areas include;

  • Climate change governance,
  • Environmental justice and poverty,
  • Extractive industries with particular emphasis on oil governance and
  • Renewing the call for environmental democracy: The Rio Principles at 20.

Access Improvements from 2005 to 2010

Published: 2010
Changes in Laws for 29 TAI partners

 

Attached, is a database of improvements in over 30 TAI Partner Countries. This database highlights changes in national laws towards access improvements from 2005 to 2010. The database highlights areas of change based on Access Pillars: Access to Information (A2I), Access to Justice (A2J), Public Participation(PP) and Capacity Building. Within the database, one can click on the link country tab to find the laws changes within each country.

Access Improvements from 2008 to 2010

Published: 2010

Attached, is a matrix of stories that have been written by TAI partners from October 2008 to July 2010 on access changes within their respective countries. The chart highlights the areas of change based on Access Pillars:Access to Information (A2I), Access to Justice (A2J), Public Participation (PP) and Capacity Building.

Within the chart, one can click on the link provided. This goes directly to a story or short blog post on this website explaining. The post provides first hand information from TAI partners working within that pillar of access.

Propuesta de Objetivos y Acciones Estratégicas para la Gestión y Acceso a la Información Ambiental Nacional

Published: 2009

El Centro Ecuatoriano de Derecho Ambiental inició la construcción de una propuesta de objetivos y acciones estratégicas que permitan mejorar los procesos de gestión de la IA y su acceso.

Esta construcción se basó en el levantamiento de información sobre los principales problemas y debilidades en cuanto a la gestión de la IA, a través de un proceso que incluyó la investigación sobre los sistemas o redes de información existentes, la situación institucional y normativa para la gestión y acceso a la información ambiental y la realización de encuestas cuali-cuantitativas a generadores, gestores y usuarios de la IA para conocer su percepción sobre los principales problemas que se generan en toda la cadena de producción y socialización de información ambiental.

A partir de esta investigación, se identificaron problemas recurrentes en la gestión y socialización de la IA, así como fortalezas y oportunidades que manejan las distintas instituciones públicas y privadas. Esta información ha permitido plantear lineamientos estratégicos para mejorar la gestión y el acceso de la IA, que serán entregados a la autoridad ambiental a fin de apoyar las políticas y acciones para una mayor y mejor generación y socialización de la información en el Ecuador, promovidas por la Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES) y, en el caso de la Información Ambiental, por el Ministerio del Ambiente.

Environmental Governance Indicators Toolkit (TAI Citizen’s Toolkit)

Published: 2008

The Access Initiative (TAI) Thailand, an environmental governance coalition has conducted three national assessments on environmental governance in Thailand in order to find ways to improve its environmental accountability. Having proposed by friends in the non-governmental organizations that a citizen’s toolkit of environmental governance should be made available for the interested public to be used as guidelines in considering the governance performance of projects conducted in their local areas, TAI Thailand then produced this toolkit.

This toolkit is therefore designed for the public to use as guidelines in considering the levels of good governance for projects (or planning or policy making) only. It is not meant for the public or any organizations to use to assess good governance, because the number of indicators gathered in this toolkit is only half of the indicators of the full version. Moreover, in conducting a complete assessment, it would have to follow procedures and involve many analysts/researchers. This toolkit can also be used by the government agencies as guidelines to enhance good governance in conducting the work of your agency.

Transparencia y Acceso a la Información Pública en el Ecuador. Retos y Análisis cinco años después de promulgada la LOTAIP

Published: 2009

Este documento recoge los criterios, análisis y discusiones generados en el Foro “Transparencia y Acceso a la Información Pública en el Ecuador. Retos y Análisis cinco años después de promulgada la LOTAIP”, y busca ser un medio para difundir y promover el debate sobre los retos existentes en el Ecuador en cuanto al acceso a la información.

El acceso a la información como herramienta de Participación Ciudadana en asuntos ambientales

Published: 2009

En el actual contexto normativo e institucional, la participación de la ciudadanía es uno de los ejes fundamentales de la gestión pública en todos sus ámbitos. La nueva Constitución de Montecristi consagra a la participación ciudadana como un derecho y un principio de organización e innovación institucional del Estado para garantizar los derechos de las personas. No podemos olvidar que el desarrollo requiere del aporte y la inclusión de todos los sectores sociales, no sólo como una forma de ser parte activa de su propio desarrollo, sino también como un espacio de corresponsabilidad para con lo público. Es así que la participación ciudadana cumple un rol articulador en los procesos de desarrollo, siempre y cuando ésta sea vista como una necesidad de articular visiones, propuestas, criterios, acciones y compromisos, y no como una mera formalidad para “avalar” procesos.

En la gestión ambiental, la participación ciudadana fundamenta los espacios de interacción de las comunidades, de las organizaciones de la sociedad civil y otros actores interesados, con el gobierno –nacional y local- en los procesos de toma de decisiones en relación al ambiente. Sin embargo, para que esta participación de la ciudadanía sea eficiente, efectiva y oportuna tiene que ser informada.

En este contexto, la edición del mes de agosto de nuestra serie de policy briefs “Temas de análisis”, analiza la importancia del acceso a la información como un insumo indispensable para la participación ciudadana en la gestión ambiental.

The Bolivian Ministry of the Environment and Water Has Opened a Documentation Center on Environmental Quality

By Theresa Flores (Posted: May 17, 2009) 

The Ministry of the Environment and Water, in April, opened a center to provide access to information on Environmental Quality. This Centre for the first time makes available to the public Environmental Impact Assessments and Environmental Licenses. Access to this information is vital for the communities to raise their voices and concerns about the projects that may impact their lives.

The Vice Minister of the Environment, Biodiversity and Climate Change, Juan Pablo Ramos, who is the country’s main environmental authority, said that opening the Center forms part of their commitments to the Partnership for the Principle 10.

According to the Law this information had to be available to the public, but it never was due to the bureaucracy that did not care for the interests of the public. The vice ministry is also advancing in setting a National System of Environmental Information because it considers a priority the public access to information.

Memoria: Taller regional de las Coaliciones de Acceso de Centroamérica

San José, Costa Rica. 2009

Last April 29th and 30th, representatives from TAI Coalitions from Guatemala, Honduras, El Salvador, and Costa Rica gathered in regional workshop to create a common Action Plan to strengthen their work on the implementation of Principle 10.

The Action Plan has three sections:

A) Challenges and commitments of the leader organizations in each coalition: This point is related with the strengthening of the following aspects: 1) National coalitions to promote the Access Rights. 2) Information channels within the coalitions and between the coalitions. 3) Fundraising for national coalitions projects. 4) the inclusion of the Dominican Republic and Panama in the regional process. 5) Establishing a regional partnership that consolidates common work strategies and get funding for regional projects. 6) Political context challenges in each country. B) Regional Agenda: This point refers to issues related with: 1) access to information and communications between governments and civil society, 2) Legal framework on access rights. 3) Proceedings and institutional structures of public participation. 4) Education and training on access rights. 5) Funding for public participation and access to information. C) Building a regional partnership: It contains the actions defined to create a regional partnership of TAI Coalitions in Central America.

As part of the program, the meeting had two spaces to tend other topics: Daniel Barragán, from TAI Ecuador, presented the hemispheric strategic plan of Latin America Access Coalitions. Aldo Palacios and Diego Cooper from PP10Secretariat presented the components and the work of the Partnership for Principle 10.

This workshop is an activity of the project “Partnership 10 Central America” which is funded by the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and executed by Foundation for Peace and Democracy(FUNPADEM).

Further information please contact Luis Diego Segura from Foundation for Peace and Democracy, FUNPADEM. Email sociedadcivil@funpadem.org or +506 2283 9435.