Presentation discussing tools and research findings in environmental liability.
Topics: Public Participation
Paper discussed at STRIPE III workhop, June 2016
A cursory glance at the literature on water governance reveals that stakeholder engagement has long been considered an integral part of sound governance processes. However, a closer look at the literature reveals that, beyond this general assertion, there is a lack of evidence-based assessment on how engagement processes contribute to water governance objectives. This article addresses this research gap by presenting key findings and policy guidance from a study by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) on āStakeholder Engagement for Inclusive Water Governanceā. This study employed comprehensive methods, including a survey administered to 215 stakeholder groups worldwide and separately, 69 case studies of specific stakeholder engagement initiatives on water management. This article also shares the experiences and lessons that have emerged from engaging stakeholders in the OECDWater Governance Initiativeāan international multi-stakeholder policy forum created in 2013 to share policy and practical experiences on water governance at different levels. We hope this research will be used to stimulate and enrich discussions about the necessary conditions for results-oriented stakeholder engagement, and to guide decision makers accordingly.
Presented at STRIPE III workshop, June 2016. Discusses the concept of water governance, how stakeholders participate and how water governance is implemented in the STRIPE project
A slideshow presented during the STRIPE III conference, June 2016.
Presented at the STRIPE III conference in June, 2016, the resource is a powerpoint presentation on Indonesian community water forums
This is a powerpoint presentation produced by INCE and the Environmental Law Institutte and shared at the STRIPE III conference in June 2016.
Discussed during the STRIPE III conference in June, 2016, this document represents an example of how community groups can interact with government agencies around clean-up of polluted natural resources. In this case the document lays out operating procedures for how community members can collaborate with the United States Environmental Protection Agency during the remediation process of a toxic chemical Superfund site in the state of Pennsylvania.
This illustrated handbook for community and civil society organisations gives clear guidance on public engagement in environmental impact assessments.
By Daniel Barragan (Posted: February 19, 2013)
Los dĆas 27 y 28 de Enero del 2013 se realizĆ³ en Santiago de Chile la I Cumbre de la Comunidad de Estados Latinoamericanos y CaribeƱos (CELAC).
La Comunidad de Estados Latinoamericanos y del Caribe agrupa a todos los paĆses de AmĆ©rica Latina y el Caribe. Fue creada el 23 de febrero de 2010 en sesiĆ³n de la Cumbre de la unidad de AmĆ©rica Latina y el Caribe, en la ciudad de Playa del Carmen, Quintana Roo, MĆ©xico.
Es un organismo intergubernamental de Ć”mbito regional, heredero del Grupo de RĆo y la CALC, la Cumbre de AmĆ©rica Latina y del Caribe que promueve la integraciĆ³n y desarrollo de los paĆses latinoamericanos.
Los Gobiernos se reunieron en esta oportunidad con el propĆ³sito de avanzar en la unidad e integraciĆ³n polĆtica, econĆ³mica, social y cultural de nuestra regiĆ³n.
La DeclaraciĆ³n acordada por los Gobiernos destaca la importancia de un diĆ”logo permanente fundado en el principio de la complementariedad y orientado a alcanzar los mejores resultados para lograr el desarrollo solidario e inclusivo de los Estados latinoamericanos y caribeƱos.
En el pĆ”rrafo 60 de la DeclaraciĆ³n los Gobiernos establecen āValoramos las iniciativas para la implementaciĆ³n regional del Principio 10 de la DeclaraciĆ³n de RĆo 1992, referido a los derechos de acceso a informaciĆ³n, participaciĆ³n y justicia ambiental, como una contribuciĆ³n relevante para la participaciĆ³n de la comunidad organizada comprometida con el Desarrollo Sostenibleā.
Es importante destacar el liderazgo que tuvo el Gobierno de Chile para lograr la inclusiĆ³n de esta menciĆ³n y valoraciĆ³n del proceso que se ha iniciado en AmĆ©rica Latina y el Caribe donde 11 paĆses de la RegiĆ³n en la Conferencia de Desarrollo Sostenible RĆo+20 celebrada en RĆo de Janeiro, Brasil en Junio del 2012, 11 paĆses de AmĆ©rica Latina y El Caribe (ALC) con el firme apoyo de la sociedad civil y de organismos internacionales como la CEPAL iniciaron un proceso polĆtico para la creaciĆ³n de un instrumento para la regiĆ³n que promueva la cabal implementaciĆ³n de los derechos de acceso a la informaciĆ³n, la participaciĆ³n y la justicia en la toma de decisiones ambientales. Estos derechos de acceso estĆ”n contemplados en el Principio 10 de la DeclaraciĆ³n de RĆo de la Cumbre de la Tierra de 1992.
EspecĆficamente los Gobiernos de Brasil, Costa Rica, Chile, Ecuador, Jamaica, MĆ©xico, PanamĆ”, Paraguay, PerĆŗ, RepĆŗblica Dominicana y Uruguay firmaron la DeclaraciĆ³n sobre AplicaciĆ³n del Principio 10 de la DeclaraciĆ³n de RĆo sobre Medio Ambiente y Desarrollo dando inicio a un proceso para crear un instrumento regional que promueva la transparencia, inclusividad y rendiciĆ³n de cuentas en la toma de decisiones ambientales.
Para mayor informaciĆ³n de la CELAC:
This is the working agenda for the STRIPE III conference, held May 31-June 4, 2016.